مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 15 اسفند 1400 ساعت 12:472022-03-06اقتصادي

برنج کاری 53 درصد از ظرفیت آب سد کرخه را بلعید


فقط در سال 1399، میزان 53 درصد از کل آب سد کرخه صرف برنج کاری شده است و تداوم این روند، زمینه ایجاد فرابحران در جنوب غرب کشور را فراهم می کند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، کمتر کسی فکر می کرد، کمتر از 2 سال پس از سیلاب سال 98 و پر شدن سدهای کشور به خصوص در مناطق جنوب و جنوب غرب، شاهد شرایط بحرانی کم آبی در این مناطق باشیم.

در سال 1398 همه سدهای استان خوزستان از جمله سد کرخه به وضعیت 100 درصد ظرفیت رسید، به عبارت دیگر کل ذخیره 7 میلیارد و 300 میلیون متر مکعبی بزرگترین سد خاکی غرب آسیا مملو از آب شد، در این شرایط پیش بینی می شد مدیریت صحیح منابع آب و استفاده از الگوی کشت مناسب می تواند خوزستان را به مدت حداقل 3 سال چالش آب رهایی بخشد اما با گذشت کمتر از 2 سال در حال حاضر سد کرخه مدت هاست به تراز حجم مرده خود رسیده است به عبارت دیگر شرایط بهره برداری آب سد از طریق دریچه های تعبیه شده معمول دیگر میسر نیست و از ابتدای سال آبی 1400-1401 شاهد تخلیه سد از دریچه تخلیه گر تحتانی هستیم.

*چرا آب در سد کرخه نایاب شد؟ نگاهی به وضعیت سد کشور از انتهای سال 1398 تا کنون یک سوال را به ذهن می آورد که این حجم از آب در طی کمتر از یک سال به چه مقصدی هدایت شده است؟ پاسخ به این پرسش پیش از هر تحلیل نیازمند یک تاریخ نگاری از وقایع دقیق اتفاق افتاده پس از وقوع س


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برنج کاری 53 درصد از ظرفیت آب سد کرخه را بلعید

برنج کاری 53 درصد از ظرفیت آب سد کرخه را بلعید