مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 2 اسفند 1400 ساعت 13:322022-02-21سياسي

آیا قوه قضاییه برای اصلاح «یک تبصره تاثیرگذار» اقدامی خواهد کرد؟


هیچ آیین نامه ای نباید مخالف با متن و روح قانون باشد.

این امر از چنان اهمیتی برخوردار است که قانونگذار در دو فصل مهم قانون اساسی یعنی فصل دهم و یازدهم بر آن تاکید کرده و ضمانت اجرای عدم رعایت آن را ابطال آیین نامه قرار داده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک ؛ اصل 138 از فصل دهم قانون اساسی در تبیین وظایف قوه مجریه هر گونه وضع آیین نامه خلاف قانون را منع نموده و مسئولیت نظارت بر آن را به عهده رییس مجلس شورای اسلامی قرار داده است تا بدین وسیله از اجرایی شدن هر گونه آیین نامه خلاف قانون جلوگیری نماید و اصل 170 از فصل یازدهم قانون اساسی نیز در تبیین وظایف قوه قضاییه هر گونه آیین نامه خلاف قانون و مقررات اسلامی را قابل ابطال در دیوان عدالت اداری دانسته است.

در همین ارتباط، دکتر جلیل مالکی، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز اظهار می دارد: تکلیف مشخص است، نه قوه مجریه حق دارد آیین نامه خلاف قانون وضع نماید و نه قوه قضاییه حق تصویب چنین آیین نامه ای را دارد.

قانونگذار عادی در راستای اصل 170 و 173 قانون اساسی و به منظور اطمینان از عدم اجرای آیین نامه های خلاف قانون در قسمت صدر ماده 12 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری وظیفه ابطال این گونه آیین نامه ها را به عهده هیأت عمومی دیوان عدالت اداری گذاشته است تا این مرجع عالی به عنوان پناهگاه مردم ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیا قوه قضاییه برای اصلاح «یک تبصره تاثیرگذار» اقدامی خواهد کرد؟

آیا قوه قضاییه برای اصلاح «یک تبصره تاثیرگذار» اقدامی خواهد کرد؟