مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 25 بهمن 1400 ساعت 12:422022-02-14سياسي

نظریه دستگاه قضا در رابطه با قتل به دلیل مهدورالدم بودن


قضات در استعلامی از معاونت حقوقی قوه قضاییه سوالاتی پیرامون تعزیر کیفری درقتل شبه عمد و قتل به دلیل مهدورالدم بودن مجنی علیه مطرح کردند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس- قضات در یکی از استعلام های خود از معاونت حقوقی قوه قضاییه سوالاتی پیرامون تعزیر کیفری قتل شبه عمد مطرح کردند.

بر این اساس در سوال قضات آمده است: به موجب بند ب ماده 291 قانون مجازات اسلامی مصادیق ذیل ماده 303 قتل شبه عمد محسوب می شود و طبق ذیل ماده 303: مرتکب علاوه بر پرداخت دیه به مجازات مقرر در کتاب پنجم تعزیرات محکوم می شود همچنین ماده 447 این قانون مقرر می دارد: در کلیه مواردی که در این بخش به کتاب پنجم تعزیرات ارجاع داده شده است، در خصوص قتل عمد مطابق ماده 612 و در سایر جنایات عمدی مطابق ماده 614 و تبصره آن عمل می شود و متعرض جنایات شبه عمد نگردیده است.

از طرفی ماده 616 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی ناظر به مواردی است که فرد متصدی امری بوده و در اثر قصور یا تقصیر وی جنایت واقع شده باشد و لذا به نظر منصرف از بندهای الف و ب ماده 291 است.

با این فرض، مصادیق ذیل ماده 303 قانون مذکور در تعیین کیفر تعزیری قابل انطباق بر کدام یک از مواد کتاب پنجم تعزیرات است؟ نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه: اگر ثابت شود کسی به اشتباه با عقیده به مهدورالدم بودن مجنی علیه مرتکب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نظریه دستگاه قضا در رابطه با قتل به دلیل مهدورالدم بودن

نظریه دستگاه قضا در رابطه با قتل به دلیل مهدورالدم بودن