مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 17 بهمن 1400 ساعت 17:122022-02-06اجتماعي

ساباط آقا حسن لارستان؛ از تخریب سازه تا حسرت بی پایان فراموشی خاطرات خوش


ساباط آقا حسن لارستان از جلوه های شکوه معماری با قدمتی از دوران صفویه تا کنون در سایه بی مهری ها فرو ریخت و با هر خشتِ فروریخته آن خاطرات مردم شهر به فراموشی گرایید.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از لارستان، وقتی از ورودی های بافت قدیمی و تاریخی شهر لار عبور می کنی، گویی که سوار بر ماشین زمان  شده ای و در فاصله ای اندک، از خیابان های پر از خودرو در مرکز شهر، به دنیای متفاوت با زندگی ماشینی وارد می شوی.

بوی کاه گِل های نَم خورده ساباط های تاریخی در شهر لار مشام رهگذران را پر می کند و نمی از باران کافی است تا زمین خشک این محله ها با تعدادی خانه های خشتی، زیبایی های مستورش را نمایان کند و تو را به تاریخ لارستان فرا خواند.

با گذر از  این بافت تاریخی، کوچه های تنگ و باریک، نوع خاص معماری خانه ها، ساباط ها و درهای چوبی با حلقه های متفاوت جلب توجه می کند و در این حین نفسی عمیق می کشی و از ذوق، هنر گذشتگان به وجد خواهی آمد و به لارستانی بودن خود افتخار می کنی.

ساباط شکوه معماری در مناطق گرمسیری معماری ایرانی همواره پر از جلوه گری و رمز و رازهایی بوده است که زیبایی آن کاملا مشهود است و  جای هیچ حرفی و شکی در آن نیست اما درباره این راز و رمزها حرف های گفتنی بسیار است، ساخت سابات یا ساباط یکی از شاهکارهای معماری ایرانی در مناطق گرمسیری از جمله


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ساباط آقا حسن لارستان؛ از تخریب سازه تا حسرت بی پایان فراموشی خاطرات خوش

ساباط آقا حسن لارستان؛ از تخریب سازه تا حسرت بی پایان فراموشی خاطرات خوش