مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 28 دی 1400 ساعت 13:002022-01-18اقتصادي

فرونشست زمین به محور ریلی شیراز- اصفهان رسید/ سرعت قطارها کاهش پیدا می کند


دشت مهیار به دلیل بروز پدیده فرونشست یکی از مناطق خیلی خاص و ویژه در کشور است؛ فرونشست زمین منجر به شکاف ها و ترک های بسیار خطرناکی در مسیر خطوط ریلی و خطوط انتقال برق فشار قوی در این منطقه شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شهرضا، نخستین نشانه های فرونشست در ایران در دهه 60 خود را نشان داد و از آن زمان تاکنون حدود یک سوم مساحت کشور با این بحران که نتیجه افزایش چاه های غیرمجاز و برداشت از سفره های زیرزمینی است، دست و پنجه نرم می کند.

به اعتقاد محققان کشور، در اکثر دشت ها و آبخوان های ایران بیش از 40 سال است که پدیده فرو نشست زمین به دلیل برداشت بی رویه آب های زیر زمینی رخ می دهد.

برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی کشور سبب شده تا میزان اُفت سالیانه سطح آب سفره های زیرزمینی در اغلب دشت های کشور به حد بحرانی برسد.

  از طرفی پدیده فرونشست زمین در دهه های اخیر معضلات زیادی را برای زمین های کشاورزی، مناطق مسکونی، جاده ها و کانال های آبرسانی در برخی از دشت های استان اصفهان به وجود آورده است.

دشت مهیار جنوبی واقع در 50 کیلومتری جنوب شرق اصفهان یکی از این مناطق است.

دشت مهیار شهرستان شهرضا با دارا بودن زیر ساخت های مهمی چون خط راه آهن، انتقال لوله پالایشگاه و جاده کمربندی از 40 سال قبل تاکنون با مخاطره فرونشست مواجه است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فرونشست زمین به محور ریلی شیراز- اصفهان رسید/ سرعت قطارها کاهش پیدا می کند

فرونشست زمین به محور ریلی شیراز- اصفهان رسید/ سرعت قطارها کاهش پیدا می کند