مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 21 دی 1400 ساعت 04:502022-01-11سياسي

فارس/ جزییات تازه از کشف «نام زرتشت» روی کتیبه ای در دشت مرودشت


این کتیبه مربوط به اواخر دوره ساسانی ست که به خط پهلوی کتابی در شش سطر بوسیله شخصی بنام «ماهداد» از اهالی شهر استخر بروی یک صخره کنده طبیعی به نگارش درآمده است.

- فارس/ جزییات تازه از کشف نام زرتشت روی کتیبه ای در دشت مرودشت این کتیبه مربوط به اواخر دوره ساسانی ست که به خط پهلوی کتابی در شش سطر بوسیله شخصی بنام ماهداد از اهالی شهر استخر بروی یک صخره کنده طبیعی به نگارش درآمده است.

پژوهشگران از کشف کتیبه ای خبر دادند که پس از خوانش آن دریافتند، نام دادار امهر سپند (آفریدگار مقدس) و زرتشت (پیام آور بزرگ ایرانی) در آن یاد شده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایلنا، از دوره ساسانی سنگ نوشته های متعددی در دشت مرودشت بجا مانده که برخی وابسته به شاهان و درباریان و بخشی دیگر بوسیله مردم عادی در دل آثار و کوهستان های این دشت به نگارش درآمده اند.

در این میان کتیبه هایی چون کتیبه های اردشیر یکم در دیواره نقش رستم، کتیبه شاهپور بر بنای موسوم به کعبه زرتشت، کتیبه تیراندازی شاهپور یکم در غار شاه سروان حاجی آباد، کتیبه کرتیر بر کعبه زرتشت و دیواره نقش رستم، کتیبه شاهپور یکم در نقش شهریاران (نقش رجب)، کتیبه معراج کرتیر در نقش شهریاران (نقش رجب)، کتیبه شاهپور سکانشاه و سلوک داور در کاخ تچر از جمله کتیبه هایی هستند که در زمره کتیبه های درباری به شمار می روند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فارس/ جزییات تازه از کشف «نام زرتشت» روی کتیبه ای در دشت مرودشت

فارس/ جزییات تازه از کشف «نام زرتشت» روی کتیبه ای در دشت مرودشت