مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 12 دی 1400 ساعت 21:252022-01-02فرهنگي

جنگ زده ای که خانه اش را به خاطر «نیما» ترک نکرد!


اینک نه در میان نامه ها و وصایای نیما یوشیج حرفی از سیروس طاهباز است و نه تنها پسر او چندان دل ِ خوشی از گردآورنده آثار پدرش دارد؛ با این حال اما طاهباز امانت داری باغیرت توصیف می شود که حاضر نشد در دوران جنگ، - مصطفی علیپور در ادامه می گوید: اتفاقا این کتاب فرهنگ نامه ای هم دارد که با تصویر و حتی بعضی نقشه جغرافیا همراه است.

نام ها، مکان ها و بسیاری از واژه ها و اصطلاحاتی که ممکن است مخصوص یوش باشند نیز در این فرهنگ نامه آمده اند.

جالب است که بعضی از واژه های این واژه نامه در شعر نیما حضور دارد؛ آن هم به گونه ای که اندیشه، فرهنگ، فکر و اسطوره ایجاد کردند.

به نظر من، خواندن این واژه نامه با معنایی که مردم یوش برای آن در نظر گرفتند و نیما هم به درستی به آن تعاریف پایبند است و آن ها را در شعر خود ظهور می دهد، برای کسانی که بخواهند شعر نیما را بخوانند، بسیار مهم است.

او با اشاره به غفلت از کتاب یوش می افزاید: من خیلی متاسفم که می بینم در بین کتاب هایی که طاهباز درباره نیما منتشر کرده، یوش در بین بسیاری از جوانانی که در حوزه نیمایی شناسی تحقیق و پژوهش می کنند، مغفول مانده و کمتر دیده شده است.

این شاعر معتقد است که کتاب یوش در ذهن مخاطب دانش، نگرش و اندیشه ایجاد می کند و بیان می کند: این نگاه برای یک شاعر در پرداختن به شعر نیمایی و برای ی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جنگ زده ای که خانه اش را به خاطر «نیما» ترک نکرد!

جنگ زده ای که خانه اش را به خاطر «نیما» ترک نکرد!