مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 30 آذر 1400 ساعت 16:352021-12-21سياسي

افسانه ای که در شب یلدای کرمانی ها معروف است


در میان کرمانی ها افسانه ای وجود دارد مبنی بر اینکه هر کس شب یلدا را تا نیمه شب بیدار نباشد از هدیه قارون محروم می ماند.

- ایسنا/کرمان پژوهشگر تاریخی گفت: در میان کرمانی ها افسانه ای وجود دارد مبنی بر اینکه هر کس شب یلدا را تا نیمه شب بیدار نباشد از هدیه "قارون" محروم می ماند.

سید محمدعلی گلاب زاده در گفت وگو با ایسنا در رابطه با پیشینه شب یلدا بیان کرد: قدمت این مراسم به قبل از اسلام و سنت های نیاکان ما برمی گردد؛ در آن زمان هنوز اعتقادات اسلامی میان ایرانیان وجود نداشت اما در اصل این مراسمات با آن چه در اسلام تأکید شده مانند صله رحم همخوانی دارد.

وی با بیان اینکه با این مراسمات زندگی رنگ و بوی زیباتری به خود می گیرد اظهار کرد: یکی از نشانه های شب یلدا درست کردن کرسی است و در کنار آن افراد پیر و جوان خانواده همه در کنار هم به گپ وگفت پرداخته و تفألی به دیوان حافظ می زنند.

گلاب زاده ادامه داد: در کنار تفأل به حافظ، شاهنامه خوانی هم یکی از سنت های رایج این شب است که مردانگی و جوانمردی را در بین خانواده ها گسترش می دهد.

وی با اشاره به سنت شب چله ای عروس و داماد توضیح داد: در این شب برای دختر و پسری که در دوران نامزدی هستند مراسمی می گیرند که در این مراسم هدایایی برای عروس برده می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

افسانه ای که در شب یلدای کرمانی ها معروف است

افسانه ای که در شب یلدای کرمانی ها معروف است