مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 آذر 1400 ساعت 13:252021-12-20فرهنگي

ثبت خوشنویسی ایران با غنای مکتب اصفهان در یونسکو


نورالله عبداللهی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون ثبت جهانی خوشنویسی ایران اظهار داشت: این هنر در شانزدهمین نشست کمیته بین الدول میراث ناملموس که به صورت مجازی از 22 تا 27 آذر در پاریس مقر یونسکو برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

وی ادامه داد: قبلا هم از ایران 16 اثر از آداب و آیین و هنرهای نمایشی در میان میراث ناملموس جهان ثبت شده بود که این هفدهمین اثر ثبتی بود که بخش مهمی از آن مربوط به مکتب اصفهان است.

عبداللهی تصریح کرد: پیش از این ما دو مکتب داشتیم که یکی از آن ها مکتب غرب به مرکزیت تبریز بود و دیگری نیز مکتب شرق به مرکزیت هرات بود؛ اما پس از انتقال پایتخت توسط شاه عباس اول در دوران صفویه از قزوین به اصفهان و حمایت شاه عباس و دیگران شاهان شیعه از خوشنویسی، باعث شد که این هنر رشد زیادی داشته باشد و موجب تبلور استاد بی نظیری چون میرعماد در اصفهان شد و خط نستعلیق را پایه گذاری کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: شاگردان وی این راه را ادامه دادند و پس از آن در دوران زندیه استاد طالقانی در اصفهان مطرح می شوند که شکسته نستعلیق را به اوج می رسانند و پس از آن نیز در دوره های بع


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت خوشنویسی ایران با غنای مکتب اصفهان در یونسکو

ثبت خوشنویسی ایران با غنای مکتب اصفهان در یونسکو