مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 27 آذر 1400 ساعت 07:502021-12-18اجتماعي

سایه گرانی بر بلندترین شب سال/ سفره های کوچک؛ دغدغه بزرگ یلدا


بلندترین شب سال که در اسطوره ها شب تولد خورشید بود و بهانه جشن و شادی، در سال های اخیر و در بین هیاهوی گرانی و چشم و هم چشمی ها گویی وقت اضافی برای زخم زدن بر روح و روان شده که شایسته فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی ما نیست.

- سایه گرانی بر بلندترین شب سال/ سفره های کوچک؛ دغدغه بزرگ یلدا ایسنا/گیلان بلندترین شب سال که در اسطوره ها شب تولد خورشید بود و بهانه جشن و شادی، در سال های اخیر و در بین هیاهوی گرانی و چشم و هم چشمی ها گویی وقت اضافی برای زخم زدن بر روح و روان شده که شایسته فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی ما نیست.

در ایران و سرزمین های هم فرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام شب چله یا شب یلدا نام می برند که همزمان با شب انقلاب زمستانی است.

در گذشته، آیین هایی در این هنگام برگزار می شد که یکی از آنها جشنی شبانه و بیداری تا بامداد و تماشای طلوع خورشید تازه متولد شده، بود.

جشنی که از لازمه های آن، حضور کهنسالان و بزرگان خانواده، به نماد کهنسالی خورشید در پایان پاییز بوده همچنین خوراکی های فراوان برای بیداری درازمدت که همچون انار و هندوانه و سنجد، به رنگ سرخ خورشید باشند و بعد از ورود اسلام و جایگاهی که صله رحم و دید و بازدیدها در تعالیم این آیین الهی داشت، یلدا نیز رنگ و بوی اسلامی به خود گرفت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سایه گرانی بر بلندترین شب سال/ سفره های کوچک؛ دغدغه بزرگ یلدا

سایه گرانی بر بلندترین شب سال/ سفره های کوچک؛ دغدغه بزرگ یلدا