مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 20 آذر 1400 ساعت 20:352021-12-11اجتماعي

«هنرخوشنویسی» اولین ثبت ایرانی در فهرست برنامه های خوب پاسداری یونسکو


در سال های اخیر و همزمان با ورود دستاوردهای فناوری و محدود شدن کاربرد خوشنویسی، بیم این بود که این هنر اصیل به فراموشی سپرده شود اما خوشبختانه چنین نشد، - گروه محیط زیست و گردشگری خبرگزاری فارس: بی تردید قدیمی ترین صورت خط متعلق به هر کجای جهان که باشد از دستاوردهای مهم بشری محسوب می شود اما در میان فهرست نخستین ها، نام تمدن ایران می درخشد.

یافته ها در شهر سوخته سیستان، جیرفت و حتی سنگ نوشته ها و کتیبه های بازمانده از دوران هخامنشی گواه این هستند که سهم ایرانی ها در پیدایش، تکمیل و تصحیح خط در جهان، سهم عمده ای بوده است، در واقع خط ابزار انتقال مفاهیم بین انسان ها بود، از لوح گلینِ صورتِ دستمزد کارکنان در شوش گرفته تا کتیبه ای که حافظ منشور رعایت حرمت حقوق انسانی است.

با ظهور دین اسلام خط وارد مرحله دیگری شد، معجزه بزرگ دین اسلام کتاب قرآن بود، کتابی که حتی به تماشای صفحات آن توصیه می شد و همین امر باعث شد تا خط نه تنها به عنوان یک ابزار ارتباطی بلکه به عنوان حامل وحی اعتبار ویژه ای پیدا کند.

نهضتی تازه در حوزه خط  در واقع با وجود قرآن کریم نهضتی آغاز شد تا خط از لحاظ زیبایی و آراستگی با معانی بلند آیات متناسب باشد، الخط الحسن به معنی خط نیکو در زبان فارسی به خوشنویسی ترجمه شد و جریانی را در سراسر جهان اسلام برانگیخت و به ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«هنرخوشنویسی» اولین ثبت ایرانی در فهرست برنامه های خوب پاسداری یونسکو

«هنرخوشنویسی» اولین ثبت ایرانی در فهرست برنامه های خوب پاسداری یونسکو