مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 26 مهر 1400 ساعت 09:552021-10-18حوادث

تنها شهر بدون کوچه ایران در استان فارس


شهر جدید لار، شهری که اکنون نام پرآوازه اش با کالبد و ساختاری مدرنیته، ویلایی، بدون کوچه و بن بست و تقریبا با خیابان های یکنواخت و با شکلی هندسی و شطرنج گونه از سال 1340 بر سر زبان ها افتاده، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک ، فلسفه شکل گیری این تنها شهر بدون کوچه در ایران و شاید خاورمیانه در استان فارس در حقیقت از یک تراژدی غم انگیز از واقعه ای تلخ و دردناک در اردیبهشت سال 1339 و وقوع یک زلزله مهیب و دهشتناک حکایت دارد.

زلزله ای که تقریبا 400 نفر را به کام مرگ کشاند حدود 75درصد خانه های شهر(قدیم) را ویران و بیش از صدها خانواده را بی خانمان و آواره کرد.

از همان سال 1339 و در آن تلاطم ناشی از ویرانه های شهر و آوارگی مردم، مسئولان حکومتی وقت بر اساس یک تصمیم و در فاصله ای تقریبا چهار کیلومتری از شهر زلزله زده لار قدیم، خیمه گاه جدیدی را با ساختار و بنیانی نو و در حقیقت با هدف ساخت بناهایی مقاوم در برابر زلزله و حوادث طبیعی پیشنهاد کردند و از همانجا شکل گیری یک شهر جدید با ساختاری کاملا متفاوت و مدرنیته بنیان گذاشته شد.

پیشتر در این باره ایرنا گزارشی منتشر کرده بود که در ادامه می آید: فرآیند شکل گیری لار جدید گرچه هنوز پژوهش های جامع و کاربردی و در عین حال تحلیل های جامعه شناختی از منظرهای مختلف در فرآیند شکل گیری شهر جدید و ویرانه های آن زلزله مهیب در ل


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تنها شهر بدون کوچه ایران در استان فارس

تنها شهر بدون کوچه ایران در استان فارس