مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 16 شهریور 1400 ساعت 07:002021-09-07سياسي

تخریب تزیینات غیراصیل بادگیرهای یزد


این روزها پرونده ثبت جهانی بادگیر باز شده و جزییات توجه به این بنا مهم است لذا نباید استادکاران به ایجاد تزیینات در حین مرمت بادگیرها متمایل شوند و معماری خانه ها را از اصالت خارج کنند.

- ایسنا/یزد این روزها پرونده ثبت جهانی بادگیر باز شده و جزییات توجه به این بنا مهم است لذا نباید استادکاران به ایجاد تزیینات در حین مرمت بادگیرها متمایل شوند و معماری خانه ها را از اصالت خارج کنند.

این روزها برخی از معماران به بادگیرهای پر نقش و نگاری که در مرمت های اخیر شکل گرفته اند، خرده می گیرند و آن را متناسب با هویت اصلی یزد نمی دانند این در حالی است که برخی معتقد هستند مرمت به هر شیوه ای که منجر به حفظ سازه شود در این زمینه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در جدال این دو تفکر، برخی از استادکاران در شهر جهانی یزد تزیینات زیبایی را به بادگیرها الحق می کنند که متعلق به این سازه ها نیستند و در حقیقت همین مسئله منجر شد تا دوباره به یاد پرونده ثبت جهانی بادگیر بیفتیم، مسئله مهمی که سال هاست به تعویق افتاده و امروز از اولویت های کشورمان محسوب می‎شود چرا که برخی از کشورها درصدد غارت این غنیمت اصیل ایرانی و خصوصا پرکاربرد در یزد هستند.

یزد شهر بادگیرهای ایران است و تنوع بادگیرها و آیین های مربوط به آن زیاد است، حضور بادگیر در زندگی فرهنگی، اجت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تخریب تزیینات غیراصیل بادگیرهای یزد

تخریب تزیینات غیراصیل بادگیرهای یزد