مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 22 تیر 1400 ساعت 04:402021-07-13سياسي

کشف گور دخمه دوره اشکانی در بهشهر+ فیلم


سرپرست کاوش نجات بخشی گورستان وِلِم بهشهر، گفت: کاوش نجات بخشی محوطه وِلِم در محدوده سد گِلوَرد نکا بهشهر به کشف بقایای مربوط به حدود 25 تدفین و هدایای فاخر تدفینی دوره اشکانی، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در جریان خاک برداری حین عملیات راه سازی و پل سازی در مجاورت روستای ولم و در محدوده سد گلورد توسط پیمانکاران شرکت آب منطقه ای مازندران و سد گلورد نکا، این محوطه باستانی پدیدار شد.

رحمت عباس نژاد عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران در این ارتباط اظهار کرد: بررسی های اولیه نشان داده است که این محوطه مربوط به دوره آهن متأخر800 تا 550 ق.

م و دوره اشکانیان250 ق.

م تا 225 م است.

وی گفت: پس از توقف کار پروژه راه سازی برنامه کاوش نجات بخشی محوطه از طریق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ارائه و کاوش اضطراری این محوطه با مجوز ریاست پژوهشگاه پیگیری شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران افزود: در کاوش های باستان شناسی شواهد دوره های مختلفی شامل قطعات سفال ها و ابزارهای سنگی از دوره های مس و سنگ، مفرغ و آهن به دست آمده که در میان این مواد فرهنگی، سفال های دوره چشمه علی قابل توجه بوده و بیانگر ارتباطات فرهنگی این منطقه با بخش های جنوبی البرز در فلات مرکزی ایران، دست کم از هزاره پنجم


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف گور دخمه دوره اشکانی در بهشهر+ فیلم

کشف گور دخمه دوره اشکانی در بهشهر+ فیلم