مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 19 تیر 1400 ساعت 08:302021-07-10اجتماعي

سایت موزه فضای باز در محوطه تاریخی وستمین ایجاد می شود


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: اقدامات لازم برای سایت موزه شدن وستمین درحال انجام بوده که این سایت موزه به عنوان سایت موزه فضای باز مطرح است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شهرستان ساری، چند سال قبل بود که در جریان عملیات حفاری به منظور انتقال خط لوله گاز  از دامغان به نکا؛ محوطه ای باستانی نمایان شد که بعد از انجام تحقیقات و کاوش مشخص شد این محوطه بقایای یک گورستان است.

بعد از انجام سه مرحله عملیات کاوش و باستان شناسی و با کشف شی، زیورآلات، ظروف سفالی و سایر به دست آمده مشخص شد در حوزه باستان شناسی نیاز به بررسی بیشتر است.

گورستان وستمین کیاسر یکی از مهم ترین محوطه های باستانی کشور است که سال 1394 به شماره 31338 در فهرست آثار ملی ثبت شد که بعد از انجام کاوش ها مشخص شد که قدمت این محوطه تاریخی به دوره اشکانیان برمی گردد.

نخستین فصل کاوش در وستمین سال 1394 انجام شد و در پی آن 60 گور دخمه ، در دومین فصل کاوش در سال 1396، 12 گور دیگر و در فصل سوم کاوش ها در  سال 1397 نیز 33 گور دخمه دیگر کشف شد.

مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این باره در گفت وگو با فارس، اظهار کرد: اقدامات لازم برای سایت موزه شدن وستمین درحال انجام است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سایت موزه فضای باز در محوطه تاریخی وستمین ایجاد می شود

سایت موزه فضای باز در محوطه تاریخی وستمین ایجاد می شود