مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 8 تیر 1400 ساعت 05:102021-06-29اقتصادي

پای باغ دولت آباد یزد به مجموعه مینی ورلد ملایر باز شد


عمارت، بادگیر خشتی  و حوض اصلی باغ دولت آباد واقع در شهر یزد با نصف ابعاد واقعی در مجموعه مینی ورلد ملایر در حال ساخت است و تا اواخر مرداد ماه اتمام و به بهره برداری می سد.

- ایسنا/همدان شهردار ملایر گفت: عمارت، بادگیر خشتی  و حوض اصلی باغ دولت آباد واقع در شهر یزد با نصف ابعاد واقعی در مجموعه مینی ورلد ملایر در حال ساخت است و تا اواخر مرداد ماه اتمام و به بهره برداری می سد.

حسین بابایی در گفت وگو با ایسنا، به باغ دولت آباد بعنوان یکی از باغ های قدیمی شهر یزد اشاره و اظهار کرد: این باغ در تاریخ 23 اسفند ماه سال 1346 به شماره 774 در ردیف آثار ملی ایران قرار گرفته و یکی از باغ های ایرانی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است.

بابایی بیان کرد: باغ دولت آباد در اواخر دوره افشاریه و در سال 1160 هجری قمری توسط علی رضاییان صباغ معروف به خان بزرگ (سرسلسله خاندان خوانین یزد) در شهر یزد احداث شد.

این باغ که در زمان احداث، خارج از محدوده شهر یزد قرار داشت، با گذشت سال ها و پیشروی شهر، امروز در مرکز شهر و محله چهارمنار قرار گرفته است.

وی به تشریح چگونگی ساخت این باغ پرداخت و تصریح کرد: خان بزرگ ابتدا قناتی به طول 65 کیلومتر را احداث و آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ رساند و سپس مجموعه حکومتی خود را بنا کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پای باغ دولت آباد یزد به مجموعه مینی ورلد ملایر باز شد

پای باغ دولت آباد یزد به مجموعه مینی ورلد ملایر باز شد