مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 30 خرداد 1400 ساعت 10:102021-06-20سياسي

مستندنگاری و فن شناسی گنبد بلندترین برج آجری جهان


مراحل مستندنگاری و فن شناسی طرح مرمت گنبد مخروطی برج قابوس، بلندترین برج آجری جهان، توسط استادان دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی انجام شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، دکتر هادی صفایی پور، عضو هیات علمی مرکز مستندنگاری، مطالعات و مرمت معماری دانشگاه شهید بهشتی با اعلام این خبر افزود: با هدف بهره گیری بیشتر از یافته های علمی در حوزه مرمت بناهای تاریخی، از سال 1397 ارتباط پایداری میان دانشگاه شهیدبهشتی و پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس شکل گرفت و این بنای تاریخی ارزشمند مطالعه بلندمدت و مستمر آن آغاز شد.

مدیر پروژه تهیه طرح مرمت گنبد برج قابوس تصریح کرد: در سال 1397، مرحله اول مطالعات با عنوان مستندنگاری، شناخت و تحلیل عناصر سازه ای و فنون ساختمانی بنای گنبد قابوس با 800 میلیون ریال اعتبار در مدت یک سال توسط استادان دانشگاه شهید بهشتی در دو بخش اصلی انجام شد.

در بخش اول با روش نقشه برداری فتوگرامتری برد کوتاه، ابر نقطه ای و مدل سه بعدی تصویری از بنا تهیه و بر اساس آن نقشه های بسیار دقیق برج ترسیم شد.

در بخش دوم، با مراجعه به منابع دست اول مانند تصاویر تاریخی، اسناد تاریخی و گزارش های مرمتی، اطلاعات فن شناسانه و سیر مداخلات مرمتی در بنا ثبت شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مستندنگاری و فن شناسی گنبد بلندترین برج آجری جهان

مستندنگاری و فن شناسی گنبد بلندترین برج آجری جهان