مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 23 خرداد 1400 ساعت 04:152021-06-13اجتماعي

گره هایی آهنی بر تار و پود فرشی باستانی


کسی چه می داند چندهزار سال پیش برای اولین بار بین چه قوم و گروهی و کجا این هنر زیبا شکل گرفت.

شاید بین چینی ها، شاید مصری ها و به احتمال زیاد هم آسیایی ها.

- با اینحال حدود 70 سال پیش اتفاقی افتاد که نگاه های بسیاری را به سمت ایران چرخاند و خیلی ها را به این فکر فرو برد که شاید ایرانی ها اولین رقم زننده این هنر دست آفریده سحرانگیز بوده اند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، باستان شناسی روس حین کاوش در ارتفاعات آلتا بصورت اتفاقی فرشی باستانی مربوط به 2500 سال پیش را کشف کرد که نامش را پازیریک نامیدند.

کسی نمی دانست که زادگاه این فرش کجاست، آلتا یا جای دیگر؟ اما کمی بعد، یک مسئله روشن شد و آن ساختار و نگاره های پازیریک بود که شباهت زیادی به نقش برجسته های تخت جمشید داشت و همین نگاه ها را به سمت ایران کشاند و عده ای به این باور رسیدند که این فرش متعلق به ایرانی هاست.

گزنفون مورخ و سردار آتنی در 401 قبل از میلاد از قالی های نرمی که ایرانی ها روی آن استراحت می کرده اند گفته و برخی از مورخین دیگر هم می گویند زمانی که کوروش کبیر از دنیای خاکی وداع می کند، مقبره اش را با گرانبهاترین فرش ها می پوشانند.

اینکه ایرانی ها مردمانی هنرمند بوده اند که از حدود 2500 سال پیش فرش هایی را با مهارت بالا می بافته اند، حکایت از آن دارند که این مردمان یکی از نخستین اقوامی بوده ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گره هایی آهنی بر تار و پود فرشی باستانی

گره هایی آهنی بر تار و پود فرشی باستانی