مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 12 خرداد 1400 ساعت 05:502021-06-02سياسي

بزرگترین سنگ نگاره ایران در معرض نابودی


عضو هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه بوعلی سینا گفت: در سال های اخیر شاهد تخریب سنگ ‎نگاره های مناطق مختلف استان همدان از جمله بزرگترین سنگ نگاره ایران در منطقه ازندریان بوده ایم.

- دکتر اسماعیل همتی ازندریانی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال 93 درخواست طرح پژوهشی برای بررسی، شناسایی، ثبت و ضبط سنگ نگاره ها را ارائه دادیم که در آن زمان امکان پذیر نشد و پس از انجام پژوهش هایی تعدادی از آنها را در مجلات معتبر هنر صخره ای در قالب مقالات علمی منتشر کردیم.

وی ادامه داد: پس از آن کتابی با عنوان سنگ نگاره های استان همدان به قلم بنده و دکتر محمدی فر تألیف شد و اطلاعات و مشخصات آثار را به میراث فرهنگی ارائه کردیم که آنها را ثبت و ضبط کنند اما با توجه به مشکلات و محدودیت های میراث فرهنگی استان و بالا بودن حجم کار فعلا این کار عملیاتی نشده است.

سنگ نگاره ها برای حفاظت باید ثبت ملی شوند همتی ازندریانی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی پیگیر ثبت این آثار است، اضافه کرد: با توجه به تعداد بالای سنگ نگاره ها این آثار نیاز به توجه ویژه ای دارند و باید همه به صورت مشخص ثبت و ضبط شوند و تا زمانی که ثبت ملی نشده اند به طور طبیعی شناسه و پلاکی ندارد و در معرض تخریب و نابودی توسط افراد هستند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بزرگترین سنگ نگاره ایران در معرض نابودی

بزرگترین سنگ نگاره ایران در معرض نابودی