مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 11 خرداد 1400 ساعت 06:252021-06-01سياسي

آیا قانون «شفافیت هزینه های انتخاباتی» در انتخابات ریاست جمهوری اجرا می شود؟


قانون شفافیت بر هزینه های مالی انتخابات که مشخصا برای انتخابات مجلس تصویب شده، دربردارنده موادی است که می تواند منحصر به انتخابات مجلس نباشد.

- هزینه های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات از مهم ترین عوامل در سلامت نظام انتخاباتی و همچنین جلوگیری از رانت و فساد اقتصادی و سیاسی بعد از احراز پست ها دارد و هرچند در دنیا اصول حاکم بر تبلیغات بخش مهمی از قوانین انتخاباتی را به خود اختصاص می دهد اما قوانین انتخاباتی در کشورمان توجه کافی به موضوع نظارت بر بعد هزینه های مالی کاندیداها در انتخابات نداشته است.

هرچند در فصل ششم قانون انتخابات ریاست جمهوری مبحث تبلیغات مد نظر قرار گرفته اما درباره هزینه های تبلغاتی قانون سکوت دارد.

در ماده 68 صرفا تاکید شده که انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه ها و ادارات، و شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی ( به هر مقدار) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیا قانون «شفافیت هزینه های انتخاباتی» در انتخابات ریاست جمهوری اجرا می شود؟

آیا قانون «شفافیت هزینه های انتخاباتی» در انتخابات ریاست جمهوری اجرا می شود؟