مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 26 اردیبهشت 1400 ساعت 06:152021-05-16فرهنگي

«کمدیا دلّ/ آرته» منتشر شد


نشر افکار ویرایش تازه ای از کتاب «کمدیا دلّ/ آرته» (The Commedia dell Arte) اثر جاکومو اورِلیا  (Giacomo Oreglia) با ترجمه ناتالی چوبینه را منتشر کرد.

- ، ویرایش جدیدی از کتاب کمدیا دلّ/ آرته (The Commedia dell Arte) اثر جاکومو اورِلیا (Giacomo Oreglia) با ترجمه ناتالی چوبینه توسط نشر افکار در 276 صفحه و بهای 95 هزار تومان منتشر شد.

چاپ قبلی این اثر در دهه هشتاد منتشر شده بود و ویرایش اخیر مقدمه مفصل و ملحقاتی از مترجم شامل وقایع نگاری کمدیا دل/آرته در بر دارد.

بنا به نوشته پشت جلد کتاب: کمدیا دلّ/ آرته از حدود میانه سده شانزدهم پا گرفت، و موفقیت آن در اروپا و به ویژه فرانسه و ایتالیا، کشور خاست گاه اش، تقریبأ تا نیمه دوم سده ی هجدهم پای دار ماند.

این قالب اصیلِ هنرِ تماشا هنگامی دلّ/ آرته نام گرفت که بازی گران حرفه ای تصمیم گرفتند با تشکیل گروه های نمایشیِ ثابت به درباری ها و دیگر کسانی که از سر تفنن نمایش بازی می کردند نشان بدهند هنر نمایش یعنی چه.

قالب هنریِ آنها در ابتدا کمِدیا ایمپروویزا (کمدی بداهه) و یا کمدیا آ سُجِّتو (کمدی از نظر موضوع) نام گرفت، بعد کمدیا آ براچّا (کمدی در آستین) خوانده شد، چون کمدی بازهای آن بر مبنای یک شناریو یا کانوواچّو (به معنی بوم نقاشی ) شوخی های بداهه را به اصطلاح از آستین شان درمی آوردند؛ بعدها به آن کمدی صورتک ها هم گفتند، چون بیش ت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«کمدیا دلّ/ آرته» منتشر شد

«کمدیا دلّ/ آرته» منتشر شد