مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 3 اسفند 1399 ساعت 20:352021-02-21سياسي

آقای بریتانیا! اجازه هست نفت خودمان را بفروشیم؟


4 اسفند سال 1329 شمسی، سفیر انگلیس نامه ای به نخست وزیر ایران نوشت و تکلیف را روشن کرد؛ «دولت بریتانیا هیچ طرحی را که متضمن ملی شدن صنعت نفت ایران حتی در آینده دور باشد، - همین دیروز گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: زمزمه ملی شدن نفت که بالا گرفت، انگلیس عربده اش بالا رفت که نخیر، نمی گذاریم.

هنوز چند روزی مانده بود به تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت در مجلس در 29 اسفند سال 1329 که سِر فرانسیس شِپِرد سفیر انگلیس، تعیین تکلیف کرد برای حاجعلی رزم آرا نخست وزیر وقت پهلوی که ما ملی شدن نفت ایران را نمی پذیریم.

حالا چه ربطی به آن ها داشت؟ اول این که شرکت نفت انگلیس از روزی که نفت در این مملکت کشف شد، نفت ایران را می خورد و می برد و چند ریالی هم می انداخت کف دست دولت مردان قاجاری و پهلوی که همه شان از دَم گمان می کردند ما نمی توانیم خودمان نفت مان را استخراج کنیم و بفروشیم و خیلی سخت است این کارها.

شرکت نفت انگلیس نیز همه این سال ها حدود 16 تا 20 درصد سود خالصش را می داد به ایران که صدای شاه و وزرا درنیاید.

حالا این نفت مفت برود ملی شود، مگر انگلیس می گذارد؟! دیگر این که شرکت نفت انگلیس همه جا آدم داشت و در دولت ایران و دولت انگلیس هم آدم داشت و اگر لازم می شد این توان را هم داشت که علیه سیاست مداران و مردم ایران اقدام کند و حتی امنیت ایران را


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آقای بریتانیا! اجازه هست نفت خودمان را بفروشیم؟

آقای بریتانیا! اجازه هست نفت خودمان را بفروشیم؟