مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 2 اسفند 1399 ساعت 02:252021-02-19حوادث

موغار ؛ دروازه هفت شهر لیلاز


روستای موغار در 25 کیلومتری شهر اردستان واقع گردیده و به تازگی جزء بخش مهاباد شده و در کنار جاده ترانزیت تهران - بندرعباس قرار گرفته است.

- ایسنا/تهران یک پژوهشگر میراث فرهنگی گفت: روستای موغار در 25 کیلومتری شهر اردستان واقع گردیده و به تازگی جزء بخش مهاباد شده و در کنار جاده ترانزیت تهران - بندرعباس قرار گرفته است.

محسن هادی طحان زواره در گفت و گو با ایسنا با اشاره به این که موغار از دو کلمه مغ و آر تشکیل شده است، گفت: در اصل اسم آن مغ آر بوده که به مرور زمان موغار تلفظ شده است.

مغ به ضم میم در اصل مک بوده و به معنی پیشوای زردشتی، مرد روحانی زردشتی و آتش پرست است.

وی افزود: جمع آن مغان است و مغان طبقه ای پایین تر از موبدان بوده اند، در واقع آر برای نسبت است، بنابراین مغار (موغار) به معنی جای پیشوای زردشتی و جای آتش پرستی می باشد.

هادی طحان تصریح کرد که ممکن است که در عهد باستان در موغار آتشکده یا آتشکده هایی هم وجود داشته که با این صفت باید اعتقاد کرد که بنای اولیه موغار مربوط به زمان بسیار قدیم و یادگار رواج آتش پرستی بوده است.

پس بنای این روستا در عهد ساسانیان بوده است و این شاخصه بسیار مهمی بوده در کنار بناهای تاریخی با قدمت چندین قرن، که به نظر می آید معرفی آن ها مورد بی مهری نویسندگان و پژوهشگران قرار گرفته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

موغار ؛ دروازه هفت شهر لیلاز

موغار ؛ دروازه هفت شهر لیلاز