مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 27 دی 1399 ساعت 08:552021-01-16سياسي

وقتی خوشه های گندم برای شکرگزاری دست به آسمان بلند می کنند


مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: آیین و مراسم جشن کاکل خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

- ایسنا/خراسان جنوبی مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: آیین و مراسم جشن کاکل خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

سید احمد برآبادی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: جشن کاکل از جمله مراسمی است که مردم به شکرانه لطف الهی در مرداد ماه و اوایل شهریور ( زمان گندم درو) برپا می کنند.

وی افزود: کاکل در واقع بهم پیچیدگی بخشی از گندم زار است که به جهت وزش باد و تراکم بوته ­های گندم در قسمتی که بوته ها دارای ارتفاع بیشتر، مقاومتر و دانه­ های درشت­ تر دارند بوجود می­ آید.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی تصریح کرد: آیین کاکل درو یا همان جشن کاکل در بسیاری از روستاهای استان برگزار می شود؛ در مزارع گندم گاهی خوشه های گندم به دور هم پیچ خورده و رو به قبله می ایستد که دهقانان استان خراسان جنوبی این عمل را نتیجه خیر و برکت دانسته و به فال نیک می گیرند و برهمین اساس و به شکرانه آن جشن برپا کرده و در همان زمینی که کاکل بوجود آمده قربانی می کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

وقتی خوشه های گندم برای شکرگزاری دست به آسمان بلند می کنند

وقتی خوشه های گندم برای شکرگزاری دست به آسمان بلند می کنند