مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 22 دی 1399 ساعت 02:052021-01-10اجتماعي

چرخش سنگ های آسیاب آبی خان زواره پس از 60 سال


با گذشت بیش از نیم قرن از ایستادن چرخش سنگ های آسیاب آبی ششم زواره اصفهان معروف به آسیاب خان ، سنگ های این آسیاب پس از بازسازی دوباره به چرخش در آمد.

- ایسنا/تهران با گذشت بیش از نیم قرن از ایستادن چرخش سنگ های آسیاب آبی ششم زواره اصفهان معروف به آسیاب "خان"، سنگ های این آسیاب پس از بازسازی دوباره به چرخش در آمد.

با ورود آب به تنوره این آسیاب و به حرکت درآمدن سنگ های آسیاب کار تبدیل گندم به آرد آغاز شد.

آب پس از به چرخش درآوردن سنگ های آسیاب وارد قنات آسیاب شده و پس از مسافت 2 کیلومتر دوباره به جوی اصلی قنات تاریخی زواره باز می گردد.

در گذشته نه چندان دور شش آسیاب آبی در شهر زواره فعال بود و با استفاده از آب قنات های این شهر که قدمت آن به بیش از 5 هزار سال می رسد گندم و جو مردم این شهر را که حاصل دست رنج خودشان برای امرار معاش بود به آرد تبدیل می کرد، اما امروزه متأسفانه پنج آسیاب تقریباً مخروبه شده یا از بین رفته اند.

حال یکی از این آسیاب های شش گانه، معروف به آسیاب خان به همت سید احسان الله ایزدی طباء زواره بازسازی و به مجموعه سفره خانه سنتی برای پذیرایی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا در همین رابطه مالک آسیاب آبی خان زواره گفت: برای حفظ میراث فرهنگی و توسعه گردشگری شهر تاریخی زواره، آسیاب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرخش سنگ های آسیاب آبی خان زواره پس از 60 سال

چرخش سنگ های آسیاب آبی خان زواره پس از 60 سال