مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 19 آذر 1399 ساعت 07:252020-12-09سياسي

«تیزنو»؛ دالان سفر به دوره قجر


بیش از یک صد خانه قدیمی با معماری های خاص و چشم نواز در بافت قدیمی دزفول دیده می شود که خانه «تیزنو» نیز یکی از قدیمی ترین خانه های شهر دزفول و مربوط به دوره قاجار است که بسیاری از ویژگی های معماری بومی را در خود جا داده است.

- ایسنا/خوزستان بیش از یک صد خانه قدیمی با معماری های خاص و چشم نواز در بافت قدیمی دزفول دیده می شود که خانه تیزنو نیز یکی از قدیمی ترین خانه های شهر دزفول و مربوط به دوره قاجار است که بسیاری از ویژگی های معماری بومی را در خود جا داده است.

دزفول از شهرهای باستانی ایران است که در بافت قدیم آن مسجدها، خانه ها و کوچه های قدیمی وجود دارد که برخی از آن ها مثل خانه تیزنو ثبت ملی شده اند.

این خانه تاریخی که دلیل نام گذاری آن به اسم تیزنو نام مالک آن بوده ، در محله قلعه دزفول به یکی از تماشایی ترین اماکن گردشگری این شهر تبدل شده زیرا با معماری خاص اش آینه تمام نمایی از هنر معماری ایرانی است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، خانه تیزنو برگرفته از هویت غنی معماری دزفول با مصالحی از آجر و خشت و به شیوه یک ایوانه (اشکال متنوع در محور تقارن بناها) ساخته شده است.

در دو طرف در ورودی، سکوهای کوچکی به نام خواجه نشین قرار دارد که برای استفاده رهگذران یا افرادی که برای باز شدن در به انتظار مانده اند، مورد استفاده قرار می گرفته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«تیزنو»؛ دالان سفر به دوره قجر

«تیزنو»؛ دالان سفر به دوره قجر