مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 1 آذر 1399 ساعت 08:252020-11-21فرهنگي

بادافره نماد تاریخی یزد مرمت شد


سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد از پایان طرح احیا و بازسازی بادگیر(باد افره)های مسجد امیرچقماق یزد خبر داد.

- ایسنا/یزد سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد از پایان طرح احیا و بازسازی بادگیر(باد افره)های مسجد امیرچقماق یزد خبر داد.

محمدرضا فلاحتی با اعلام این خبر اظهار کرد: بر اساس مستندات و شواهد موجود و بررسی عکس های هوایی سال 1335، دو عدد بادگیر با ارتفاع کم در مجاورت ضلع جنوبی گنبد مسجد امیرچقماق قرار داشته که در اثر عوامل جوی و رسیدگی نشدن، در گذشته تخریب شده است.

او این بادگیرها را از قدیمی ترین بادگیرهای یزد عنوان و اظهار کرد: عملیات عمرانی این طرح توسط نیروهای امانی اداره کل میراث فرهنگی یزد و به صورت بازسازی ساق، قفسه، پشت بام و اجزاء بادگیر بر اساس مستندات و شواهد گذشته انجام شده است.

فلاحتی ادامه داد: این مسجد در ضلع جنوبی میدان امیرچخماق قرار دارد و قدیمی ترین بنای میدان است که قدمت آن به قرن نهم هـجری قمری باز می گردد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد در پایان تصریح کرد: محراب اصلی مسجد از کاشی معرق است و از ساختمان های مقرنس کاری شده تشکیل شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بادافره نماد تاریخی یزد مرمت شد

بادافره نماد تاریخی یزد مرمت شد