مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 5 آبان 1399 ساعت 05:402020-10-26اجتماعي

رج به رج رنج می بافند


قالی بافی در خراسان جنوبی هنری آمیخته با خلاقیت است که بیشتر مردم به ویژه در روستاها به آن مشغولند، با عشق و علاقه می بافند، اما نه تنها بیمه ای ندارند سود زیادی نیز از فروش به دست نمی آورند.

- برای دیدن هنری که در دنیا نامش پیچیده، راهی مود در 30 کیلومتری جاده ارتباطی بیرجند به زاهدان شدیم و زنانی که سال هاست پشت دار قالی نشسته اند تا سمفونی رزق حلال بزنند.

سال هاست که بر روی تخته چوبی می نشینند.

فردی بلند بلند نقشه ای می خواند و بقیه افراد رج به رج می بافند.

صدای دستوک ها یا پاکی که بر گره های قالی زده می شود با صدای بلند نقشه خوانی و هم نوایی شاگردان در هم آمیخته و یک آهنگ دلنشین را برایت رقم می زند.

هنر نقشه خوانی در خراسان جنوبی که مانند نقاط مختلف کشور با گویش و زبان ویژه خود به نسل های مختلف منتقل شده است، با عنوان دانش و فن بومی و سنتی نقشه خوانی قالی در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، نقش های موسوم به هراتی که به همان طرح ریزه ماهی معروف است، هنرِ دستِ هنرمندان ایرانی و خراسانی بود که در کارگاه های هرات مشغول به طراحی نقشه های قالی بودند.

سفارش های متعدد در گذشته های دور عاملی بود که منجر به ابداع روشی برای سرعت بخشی به بافت و جفتی بافی قالی ها شده بود و در نهایت به مهارت نقشه خوانی تبدیل شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رج به رج رنج می بافند

رج به رج رنج می بافند