مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 26 مرداد 1399 ساعت 02:302020-08-15اجتماعي

معماری سنتی اورامان؛ تبلوری از فرهنگ زاگرس


معماری روستای اورامانات در دامنه زاگرس از چهار پارامتر زمان، مکان، فرهنگ و معنا برخوردار است؛ ویژگی معماری سنتی محصول روش سنتی در طراحی و ساخت، - ایسنا/کردستان یک پژوهشگر معماری در کردستان گفت: معماری روستای اورامانات در دامنه زاگرس از چهار پارامتر زمان، مکان، فرهنگ و معنا برخوردار است؛ ویژگی معماری سنتی محصول روش سنتی در طراحی و ساخت، دارای الگوهایی با تبلور فرهنگ جامعه است.

اورامانات یکی از مناطق زیبا و دلربای استان کردستان است که به سختی کوه ها، جنگل ها، قله های پر برف، دره های سرسبز، خانه های سنگی و پلکانی مشهور است.

مردم هورامان معتقدند که زمانی این روستا، مرکز حکومت و پایتخت حکام محلی بوده است، کلمه تخت به معنی پایتخت بوده و این نشان از عظمت این منطقه در گذشته است.

روستای ژیوار که دارای بافتی پلکانی با معماری خشکه چین است در مسیر جاده هورامان تخت به روستای هجیج قرارگرفته است، رود زیبا و خروشان سیروان به همراه جنگل های اطراف بر زیبایی این روستا افزوده است.

نمای روستای اورامان به دلیل معماری پلکانی و همچنین به دلیل شکل هرم گونه خانه های آن بسیار دیدنی است که قلعه ای باستانی در رأس آن قرار دارد.

سنگ نگاره های باستانی و مناطق ییلاقی که در زبان کردی به آن ها هه وار می گویند از دیگر جاذبه های روستای ژیوار بوده که ه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

معماری سنتی اورامان؛ تبلوری از فرهنگ زاگرس

معماری سنتی اورامان؛ تبلوری از فرهنگ زاگرس