مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 23 تیر 1399 ساعت 20:452020-07-13بين الملل

حاشیه ای بر تصمیم خبرساز اردوغان


چهار روز از صدور فرمان رییس جمهوری ترکیه برای تغییر کاربری موزه «ایاصوفیه» به مسجد می گذرد؛ فرمانی که در این مدت کوتاه واکنش های متعددی را در پی داشته است؛ - چهار روز از صدور فرمان رییس جمهوری ترکیه برای تغییر کاربری موزه ایاصوفیه به مسجد می گذرد؛ فرمانی که در این مدت کوتاه واکنش های متعددی را در پی داشته است؛ یونان و روسیه را آزرده و پاپ فرانسیس نیز اعلام کرده که از این تصمیم رجب طیب اردوغان به شدت رنجیده است.

اما چرا این اتفاق مهم است و چرا عده ای از مسجدشدن ایاصوفیه ناراحتند؟ ایاصوفیه کجاست و چرا مهم است؟ ایاصوفیه یک بنای تاریخی متعلق به قرن ششم میلادی واقع در استانبول ترکیه است که در این سال ها به عنوان کلیسای جامع مسیحی ارتدوکس، کلیسای جامع کاتولیک رومی، مسجد عثمانی و یک موزه سکولار مورد استفاده های متعدد قرار گرفته است.

ایاصوفیه که از سوی سازمان یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده، توامان مورد احترام مسیحیان و مسلمانان است و از مهم ترین مکان های توریستی ترکیه محسوب می شود.

این بنا توسط امپراتوری روم شرقی بنا شد اما با فتح استانبول از سوی امپراتوری عثمانی در قرن پانزدهم میلادی، سلطان محمد فاتح دستور تغییر این کلیسا به مسجد را صادر کرد و این مکان برای بیش از چهار قرن یک مسجد بود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حاشیه ای بر تصمیم خبرساز اردوغان

حاشیه ای بر تصمیم خبرساز اردوغان