مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 23 تیر 1399 ساعت 03:252020-07-13فرهنگي

موریانه های از تن تخت جمشید یزد زدوده شدند


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد از انجام عملیات موریانه زدایی از بنای تاریخی آتشکده زرتشتیان شهر یزد توسط کارشناسان گروه تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی استان خبر داد.

- ایسنا/یزد معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد از انجام عملیات موریانه زدایی از بنای تاریخی آتشکده زرتشتیان شهر یزد توسط کارشناسان گروه تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی استان خبر داد.

علی اصغر صمدیانی یزد با اشاره به اعلام گزارش انجمن زرتشتیان یزد مبنی بر آسیب موریانه در قسمتهایی از آتشکده، اظهار کرد: در همین راستا عملیات پایش و بررسی بنا توسط کارشناسان گروه تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی استان انجام و مشخص شد که آسیب های وارد شده به بنای آتشکده زرتشتیان، مربوط به موریانه های زیرزمینی خانواده با عنوان Termitidae است که گونه های آن به بسیاری از بناهای تاریخی ایران نیز خسارت قابل توجهی وارد کرده است.

وی در مورد این گونه از موریانه ها، افزود: این موریانه ها در جستجوی غذا، گالری های تغذیه ای متعددی را درون دیواره های ضخیم بنا به وجود آورده و باعث ایجاد خلل، فرج و خشکی بیش از حد بنا می شوند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

موریانه های از تن تخت جمشید یزد زدوده شدند

موریانه های از تن تخت جمشید یزد زدوده شدند