مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 26 خرداد 1399 ساعت 05:552020-06-15بين الملل

وقتی کرونا زیبایی را از منحصر بفردترین فرش جهان می گیرد


دویدوخ روستایی است در منتهی الیه خراسان شمالی، در منطقه جرگلان و در نزدیکی مرزهای ایران و ترکمنستان، روستایی که اهالی آن را ترکمن ها تشکیل می دهند.

- دویدوخ همان جایی است که یکی از منحصربه فردترین دست بافته های دست بشر در آن جا خلق می شود، قالیچه های ابریشمی دو رو که هر طرف آن طرح، نقش و رنگ متفاوتی دارد، قالیچه هایی که بدین لحاظ در جهان بی نظیرند.

بیشتر طرح هایی که در این قالیچه ها بافته می شود، ذهنی هستند که دانش آن نسل به نسل به دختران و زنان هنرمند انتقال یافته و مشتریانی از داخل و خارج کشور دارد که هزاران کیلومتر آن سوتر از روستای کوچک دویدوخ این هنر آنها را شیفته ذوق و هنر دختران ترکمن و تابلو فرش های ابریشمی کرده است.

دار قالی ترکمنی معمولا بر روی زمین پهن می شود، اما به علت نوع خاص بافت آن که در پایان یک رج از یک طرف قالیچه باید رج دیگر را از سوی دیگر با نقشی متفاوت زد، به صورت عمودی برپا می شود، شاید یک طرح خشتی در یک سوی قالیچه و در طرف دیگر طرح آهو که در ذهن آن هنرمند نقش بسته است.

اما اکنون اوضاع تولید این هنر برجسته و هنرمندان آن در این منطقه بهاری نیست و این هنر با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند.

ویروس کرونا از دیگر عواملی است که سبب شده تا وضعیت فروش این نوع از فرش را بد از بدتر کند و خرید و فروش آن را در روستا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

وقتی کرونا زیبایی را از منحصر بفردترین فرش جهان می گیرد

وقتی کرونا زیبایی را از منحصر بفردترین فرش جهان می گیرد