مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 28 اردیبهشت 1399 ساعت 06:452020-05-17سياسي

بنای آرامگاه خیام، نمادی از منش و شخصیت واقعی اوست


آرامگاه خیام بنای یادبود ارزشمندی است که گویای شخصیت علمی و ادبی خیام بوده و نمایانگر اندیشه و منش وی است و در طراحی آن جنبه های مختلف زندگی خیام گنجانده شده است.

- ایسنا/خراسان رضوی یک باستان شناس گفت: آرامگاه خیام بنای یادبود ارزشمندی است که گویای شخصیت علمی و ادبی خیام بوده و نمایانگر اندیشه و منش وی است و در طراحی آن جنبه های مختلف زندگی خیام گنجانده شده است.

رجب علی لباف خانیکی عنوان کرد: آن چه بیشتر در جامعه ملموس است، شخصیت ادبی و رباعیات خیام است اما واقعیت این است که خیام به لحاظ علمی و فلسفی نیز شخصیت والایی داشته به طوری که به جرأت می توان خیام را همه چیزدان دانست، خیام چنان مقام بالایی داشته که حجه الحق لقب می گیرد.

وی ادامه داد: بنابر شواهدی که بر جا مانده، آرامگاه خیام در کنار امامزاده محمد محروق بوده است که فضایی محقر و کوچک داشته و در سال 1340 تصمیم بر انتقال آن به مکان دیگری(آرامگاه امروزی) گرفته شده است.

لباف خانیکی بیان کرد: طراحی آرامگاه یا همان بنای یادبود خیام، بر عهده مهندس هوشنگ سیحون بود که با هوشمندی خاصی بنایی درخور شأن و منزلت والای خیام طراحی کرد.

وی در توضیح نمادهای به کار رفته در این بنا عنوان کرد: این بنا بیشتر از آن که صرفا یک آرامگاه باشد، یک بنای یادبود است که سه محور اصلی زندگی خیام یعنی ریاض


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بنای آرامگاه خیام، نمادی از منش و شخصیت واقعی اوست

بنای آرامگاه خیام، نمادی از منش و شخصیت واقعی اوست