مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 15 اردیبهشت 1399 ساعت 07:262020-05-04حوادث

گشت و گذاری در قلعه زیبا و تاریخی حیدرآباد خاش


استان سیستان و بلوچستان با گستره 188 هزار و 222 کیلومتر مربع از سه قسمت سیستان در شمال، سرحدات در مرکز و مکران در جنوب تشکیل شده که شهرستان خاش از جمله شهرهای کهن این استان در منطقه سرحد واقع شده است.

در لهجه محلی به خاش خواش و واش گفته می شود که از کلمه وش به معنی خوش آب و هوا گرفته شده است.

هنگامی که کمپانی هند شرقی بر هند و پاکستان امروزی مستولی شد و منطقه کلات و بلوچستان پاکستان به تصرف انگلیسی ها درآمد و تصمیم داشتند بلوچستان ایران را تحت سیطره خود در آورند عده ای از سران بلوچ در مسیر اهداف شوم و استعماری انگلیس مانع تراشی می کردند و با حمله به کاروان انگلیسی ها و چپاول آنها مانع حضور انگلیس در سرحد بلوچستان شده بودند.

مهمترین سرداران بلوچ که با انگلیسی ها جنگیدند سردار جمعه خان اسماعیل زهی، سردار خلیل خان گمشادزهی در منطقه گـُشت و سردار جیندخان یاراحمدزهی در منطقه سرحد بودند.

در خاش بناها و اماکن مختلف مسکونی و نظامی از دوره کهن وجود دارد که یادآور رشادت ها و مرزداری های اقوام ساکن در این دیار کهن است که قلعه حیدرآباد از جمله همین اماکن نظامی و مسکونی است.

قلعه حیدرآباد خاش در سال 1920 میلادی (1299هجری شمسی) از سوی شخصی به نام عیدوخان ساخته شد و تا سال 1307 هجری شمسی به عنوان محل سکونت همین شخص و خانواده وی مورد استفاده قرار گ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گشت و گذاری در قلعه زیبا و تاریخی حیدرآباد خاش

گشت و گذاری در قلعه زیبا و تاریخی حیدرآباد خاش