مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 18 فروردین 1399 ساعت 07:102020-04-06اجتماعي

مقبره ای که روایتگر عشق رعنا و اعلا شد


مقبره اعلا یکی از بناهای تاریخی به جامانده از قرن هفتم هجری در شهرستان ابرکوه یزد است که بنا بر باورهای محلی ریشه در داستان عشق دختر و پسری به نام های رعنا و اعلا دارد؛ - شخصیت هایی که امروز در قالب عروسک هایی با همین عنوان، این داستان کهن را زنده کرده است.

بنای خشت و گلی مقبره اعلا در روستای فیروزآباد شهرستان ابرکوه از میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری گمنام این شهرستان به شمار می آید که در گذر زمان بخش های قابل توجهی از آن تخریب شده است.

این بنای تاریخی به استناد نقل قول ها، روایت ها و داستان های قدیمی، آرامگاه فردی به نام علی است و افسانه ای که نسل به نسل از اهالی منطقه در باره این بنا منتقل شده اما کمتر کسی از آن مطلع است، حکایت عشق پسری فقیر به دختر حاکم است.

حامد اکرمی پژوهشگر جوان ابرکوهی که پیرامون این موضوع تحقیقات و گفت وگوهایی با کهن سال ترین افراد روستاهای اطراف این مقبره داشته است، در گفت وگو با ایسنا در این باره نقل می کند: در قدیم الایام، علی که پسری از یک خانواده فقیر بود به دختر حاکم آبادی دل بسته شده و هر چه اصرار می کند با جواب منفی حاکم مواجه می شود و نهایتاً در مقابل رفت و آمدها و اصرارهای مکرر علی، حاکم با این ازدواج به شرط آن که علی چوپان گوسفندانش شود، موافقت می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مقبره ای که روایتگر عشق رعنا و اعلا شد

مقبره ای که روایتگر عشق رعنا و اعلا شد