مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 13 فروردین 1399 ساعت 07:202020-04-01حوادث

ماجرای آتش 1500 ساله آتشکده یزد چیست؟


آتشکده زرتشتیان از پرطرفدارترین بناهای تاریخی یزد به شمار می رود که در این گزارش به ماجرای آتش 1500 ساله ی آن پرداخته ایم.

- ایسنا/یزد آتشکده زرتشتیان از پرطرفدارترین بناهای تاریخی یزد به شمار می رود که در این گزارش به ماجرای آتش 1500 ساله ی آن پرداخته ایم.

آتشکده زرتشتیان بنایی منقوش به فروهری بزرگ بر سر در آتشکده است و دور تا دور آن را حیاطی از درختان سرو و کاج پوشیده و حوضی کم عمق و بزرگ در میان ورودی حیاط خودنمایی می کند.

هنگام تغذیه آتش که هر روز توسط موبدان برگزار می شود، این آتش با مواد خوش بوکننده و ضدعفونی کننده ای مانند اسفند، عود و کندر و هر آنچه بوی خوش می پراکند، عطرآگین می کنند و به همین دلیل نیز در اغلب اوقات از کنار دیوار آتشکده مجاور خیابان، بوی خوش کندر و اسفند و عود به مشام می رسد.

یکی از مهمترین جاذبه های این آتشکده قدمت 1500 ساله نگهداری از آتش آن است ولی ماجرای این آتش چیست؟ شاید قبل از پاسخ دادن به این سئوال بهتر باشد تا مروری بر اهمیت آتش داشته باشیم چرا که در سال های بسیار دور برای روشن کردن آتش، وسایلی مانند کبریت در اختیار نبود و به همین منظور آتشی را همواره در یک مکان روشن نگه می داشتند تا مردم بتوانند روزانه گُلی(بخشی کوچک از چوب ذغال شده و روشن از آتش) را ز آن برداشته و اجاق خانه خود را روشن کنند که به ای


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ماجرای آتش 1500 ساله آتشکده یزد چیست؟

ماجرای آتش 1500 ساله آتشکده یزد چیست؟