مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 9 اسفند 1398 ساعت 08:352020-02-28اجتماعي

190 میلیون سال زندگی/ سفری از دالان های پرپیچ و خم تا قندیل های 5 میلیون ساله


سفر به غار علیصدر تنها دیدن بزرگ ترین غار آبی جهان نیست، بلکه درک سمفونی از همنوایی سنگ و آب است که 190 میلیون سال جریان دارد.

- دمای هوا غار چنان مطبوع است که یادم رفت در زمستان سرد به سر می بریم دمای بیرون غار به داخل نفوذ نمی کند و دما در طول سال ثابت است، چهار فصل هم می توان از این ثروت لایتناهی بازدید کرد و ممنوعیتی وجود ندارد.

زمین شناسان قدمت این غار را به 136 تا 190 میلیون سال قبل نسبت می دهند در مراحل ابتدایی فضای داخلی غار پر از سنگ های آهکی بوده که به مرور زمان آب داخل غار نفوذ کرده و حفره ی اولیه غار به وجود آمده و با گذشت زمان فرسایش و سازندگی اشکال منحصر به فردی در داخل غار ایجاد کرده است.

در ادامه بازدید از غار و دلدادگی به این اثر طبیعی جذاب و بی نظیر با یکی از کارشناسان غار همکلام شدم تا بیش از پیش درباره عجایب این اثر منحصر به فرد بدانم، محمداسماعیل سعیدیان می گوید: سال 1342 برای اولین بار گروه کوهنوردی سینا همدان در غار علیصدر قایقرانی و مسیر را شناسایی کرده اند هرچند سال های خیلی دور زمان جنگ جهانی دوم و حمله روس ها به ایران اهالی این منطقه از درب ورودی غار به عنوان پناهگاه استفاده می کردند.

سال 1342 برای اولین بار گروه کوهنوردی سینا همدان در غار علیصدر قایقرانی و مسیر را شناسایی کرده اند هرچند سال های خیلی دور زمان


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

190 میلیون سال زندگی/ سفری از دالان های پرپیچ و خم تا قندیل های 5 میلیون ساله

190 میلیون سال زندگی/ سفری از دالان های پرپیچ و خم تا قندیل های 5 میلیون ساله