مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 29 آبان 1398 ساعت 12:162019-11-20فرهنگي

شهری خلاق در قلب تاریخ...


رگه های آنرا در معبد افسانه ها، شکوهمندی اسطوره ها و تکثر اندیشه ساکنان جلگه های میان رودان باید جست؛ میزوپوتامیا.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری صداوسیمای مرکز کُردستـــان؛ اراده ی یونسکو برای الحاق شهر سنندج به شبکه جهانی بعنوان شهر خلاق موسیقی علاوه بر اهمیت این رویداد فرهنگی در کشور می ­تواند بر توسعه گردشگری و رشد زیرساخت های فرهنگی و هنری استان کُردستان تأثیر دو چندان داشته باشد و این همان قرعه ی فالی ست که به نام ما زدند.

هم پای افسانه ها­ شهر خلاق موسیقی در دامن بانوی آبیدر آرام گرفته امّا سرمنشاء این رود زلال موسیقی از هزاره های دوردست تا امروز جاری ست و از بند و بیت کوردی گرفته تا سیاه­ چمانه و هوره و لاوک و حیران و چَمَری به این رودخانه سرازیر می ­شود.

سرمنشاء موسیقی، در تاریک ­خانه ها و تونل­ های ناپیدای تاریخ بشر گم و شاید گُنگ شده است، شاید هم با زیستن انسان بر این کره خاکی، در گریستن و خندیدن، غم و شادی، شکست و پیروزی، عشق و نفرت و مرگ و زندگی به نشانه های موسیقی پی بُرد.

امّا در خصوص اصالت تاریخ موسیقی کُردی، پای سخنان امید ورزنده، مترجم توانا، نویسنده، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحــد سنندج نشستیم، او می گوید: شاید پُر بی راه نیست اگر بگوییم دیرینگی و قدمت موسیقی کُردی هم پای اسط


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شهری خلاق در قلب تاریخ...

شهری خلاق در قلب تاریخ...