مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 21 آبان 1398 ساعت 06:022019-11-12اقتصادي

خوشحال باشیم یا حسرت بخوریم؟


اگر نروژی وجود دارد که در عین مالکیت ذخایر عظیم نفتی تصمیم دارد برای حفظ محیط زیست و رفاه هر چه بیشتر شهروندانش در چند سال آینده تنها از خودروهای الکتریکی استفاده کند، - در مقابل ما در ایران، این روزها در حال خفه شدن از دود ناشی از سوخت نفت و مشتقات یارانه ای آن هستیم! به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، داود سوری، استاد دانشگاه، در یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: خبــر کشف میدان نفتی جدید در خوزستان با ذخیره حداقل 53 میلیارد بشکه نفت حس غریبی دارد.

از یک سو خوشحال کننده است که چنین ثروت عظیمی نصیب کشور شده است و از سوی دیگر حسرت برانگیـز؛ چراکه در دهه های گذشته وجود چنین ثروتی نه تنهـا نتوانسته است رشد و توسعه اقتصادی برای کشور به ارمغان بیاورد بلکه با مخدوش کردن رابطه حکومت و مردم بر موانع رشد و توسعه اقتصادی نیز افزوده است.

اگـرچه برخی از نفت به عنوان نقمت یاد می کنند و با یادآوری رشد و ثبات اقتصادی اعجاب برانگیز دهه 40 شمسی که در سایه درآمدهای ناچیز نفتی محقق شده است، آرزو می کنند ای کاش از ابتدا نفت نمی داشتیم اما هستند کشورهایی که در عین مالکیت ذخایر و درآمدهای وافــر نفتی به رشد و توسعه اقتصادی رسیده اند و نفت و درآمد حاصل از فروش آن را اهرمی برای بالا بردن رفاه نسل های حاضر و آتی کشور خود قرار داده اند و البته چه بسا کشورهایی نیـ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خوشحال باشیم یا حسرت بخوریم؟

خوشحال باشیم یا حسرت بخوریم؟