مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 3 فروردین 1398 ساعت 11:452019-03-23فرهنگي

ارگ باستانی نوشیجان، پیش درآمد معماری ایران


ارگ باستانی نوشیجان از آثار منحصر به فرد منسوب به آغاز دوره تاریخی است که بر فراز تپه ای به بلندی حدود 40 متر در دشت شورکات نزدیک جاده همدان- ملایر و در 15کیلومتری شهرستان ملایر قرار دارد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، این اثر تاریخی در سالهای 1967 تا 1978میلادی از سوی موسسه ایران شناسی بریتانیا و توسط دیوید استروناخ طی چندین فصل مورد کاوش های باستان شناسی قرار گرفت.

نتیجه حاصل از این فعالیت ها، سه دوره معماری باستانی ماد، هخامنشی و اشکانی را در این مجموعه تاریخی نشان می دهد.

مهم ترین و اساسی ترین لایه باستانی این تپه، متعلق به سکونت اقوام ماد در قرن هشتم تا ششم پیش از میلاد است و آثار دو دوره هخامنشی و ساسانی نیز در لایه های سطحی تپه قرار دارد.

مجموعه تاریخی نوشیجان که یک منطقه نمونه گردشگری محسوب می شود، شامل بناهایی موسوم به آتشکده اول، تالار ستوندار آپادانا، دومین آتشکده یا معبد مرکزی، انبارها، تونل و دژ است.

آتشکده اول بنایی است که در جبهه غربی مجموعه قرار دارد، تالار ستوندار آپادانا دارای پنجره هایی شبیه پنجره های بزرگ سنگی تخت جمشید است و 12 پایه سنگی و ستون هایی از جنس چوب داشته که هم اکنون از بین رفته اند.

با کشف بنای ستوندار در نوشیجان این نتیجه به دست آمد که کاخ آپادانا و صدستون تخت جمشید نه تنها اقتباسی از معماری مصر و یونان نی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ارگ باستانی نوشیجان، پیش درآمد معماری ایران

ارگ باستانی نوشیجان، پیش درآمد معماری ایران