مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 2 فروردین 1398 ساعت 12:552019-03-22اجتماعي

قزوین؛ شهر آب انبارها


با توجه به موقعیت جغرافیایی قزوین این شهر همواره با کم آبی روبه رو بوده است؛ ازاین رو گذشتگان این دیار قنات را برای گذر از خشکسالی انتخاب و آب انبارهای بسیاری در آن احداث کردند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، از دیرباز قزوین به دلیل شرایط جغرافیایی با کاهش بارندگی و افزایش خشک سالی روبه رو بوده از همین رو احداث آب انبار یکی از راهکارهای تأمین آب بوده است به همین منظور آب انبارهای بسیاری توسط افراد مختلف در این شهر احداث شده که در حال حاضر بنای تعدادی از آن ها در بافت تاریخی شهر پابرجاست.

آب انبار سردار بزرگ قزوین، بزرگ ترین آب انبار تک گنبدی ایران در دوره فتحعلی شاه قاجار دو تن از سرداران وی به نام های محمدحسن خان و حسین خان سردار، اهل قزوین و جزو سپاه فتحعلی شاه بودند.

این سرداران در جنگ های ایران و روس شجاعت های بسیاری از خود نشان دادند و بعد از پایان جنگ ها تصمیم به ساخت برخی بناهای عام المنفعه در داخل قزوین گرفتند؛ مسجد-مدرسه سردار که در خیابان تبریز قزوین واقع است و یک حمام که در حال حاضر تخریب شده از بناهایی است که این دو برادر اقدام به ساخت آن کرده اند.

دو آب انبار نیز از بناهایی است که این دو سردار دستور ساخت آن را صادر کرده اند؛ یکی از آب انبارها در خیابان راه آهن و منتسب به برادر بزرگ تر و یکی دیگر در خیابان تبریز و منتسب به برا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قزوین؛ شهر آب انبارها

قزوین؛ شهر آب انبارها