مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 1 فروردین 1398 ساعت 10:002019-03-21پزشكي

کشگینه خوراکی از دوغ


یک کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: کشگینه یا ترخینه غذایی آبکی از دوغ یا شیر تخمیر شده است.

- اعظم گنجی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: کشگینه یا ترخینه (تر= آبکی + خوان= غذا و سفره)، ترخنه و ترخوانه(کردی)، Tarhana (ترکی)، trachanas / trahanas (یونانی)، trahana (آلبانیایی)، трахана / тархана (بلغاری)، kishk (مصری)، kushuk (عراقی)، غذایی آبکی است که از دوغ یا شیر تخمیر شده به دست می آید.

وی بیان کرد: مواد اولیه این غذا را از خیساندن بلغور گندم یا جو در دوغ ترش به مدت 10 روز تهیه می کنند.

گنجی تصریح کرد: در روش دیگر بلغور را به مدت چند ساعت در دوغ ترش می پزند و سپس قطعاتی از این مخلوط خمیر مانند را گلوله کرده و گاهی با افزودن اندکی گیاه خشک پونه آن را زیر نور آفتاب خشک می کنند.

این کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: تکه های خشک ترخینه را با افزودن حبوبات و سبزی خشک به عنوان آش آماده می کنند.

وی با بیان اینکه شاید ترخینه را بتوان به عنوان اولین غذای نیمه آماده شناخت، ادامه داد: در تهیه این غذا ابتدا بلغور گندم را از قبل خیس کرده و سپس کشک یا دوغ و سبزی معطر را به آن می افزاییم و سپس اجازه می ‎ دهیم تا بجوشد و سفت شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشگینه خوراکی از دوغ

کشگینه خوراکی از دوغ