مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 13 اسفند 1397 ساعت 11:212019-03-04سياسي

خاطره خونین از خانه ای که زیر بیرق دشمن نرفت


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از تبریز، دوران استبداد صغیر بود و نیروهای محمد علی شاه شهر تبریز را با هدف سرکوب مشروطه خواهان به مدت 11 ماه از 30 خرداد 1287 تا اردیبهشت 1288 محاصره کرده و مانع رسیدن غذا و دارو به شهر شدند.

در این میان عده ای از نیروهای روس به بهانه حفظ جان اتباع خود در تبریز در نهم اردیبهشت ماه 1288 وارد شهر شده و با ورود سپاهیان روسیه به تبریز، راه جلفا برای ورود آذوقه باز شد و محاصره پس از 11 ماه به پایان رسید.

دوران محاصره و استقرار نیروهای روس بر مردم تبریز بسیار سخت گذشت اما در این میان خانواده ای همچون ختایی ها در مدیریت وضعیت آن روزها تمام تلاش خود را کرده و خانه خود را صرف امور خیر و احسان به مردم شهر می کردند.

خانواده ختایی از افراد موثر در دوران مشروطه بوده و به لحاظ تمکن مالی که داشتند از انقلاب حمایت و پشتیبانی مالی می کردند که این مهم به مذاق مخالفان خوش نمی آمد و این خانواده را در طول حیات خود با حوادث بسیاری مواجه کردند.

    حمله روس ها به خانه ختایی ها ایام محرم بود و طبق روال، خانه رییس التجار که در طول سال برای حمایت از مردم در دوران قحطی باز بود در روزهای محرم نیز رونق بیشتری به خود می گرفت و به مردمی که امرار معاش برایشان سخت و یا مکانی برای زندگی نداشتند، احسان داده می شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خاطره خونین از خانه ای که زیر بیرق دشمن نرفت

خاطره خونین از خانه ای که زیر بیرق دشمن نرفت