مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 30 بهمن 1397 ساعت 09:402019-02-19سياسي

دین راهنمای اخلاق است


معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد در تشریح رابطه دین و اخلاق، گفت: دین راهنمای اخلاق است و مجموعه مبانی اخلاقی و بایدها و نبایدها می تواند توسط دین تبیین شود - حجت‎ الاسلام والمسلمین باقر مختاری در گفت وگو خبرنگار ایسنا، در تبیین واژه اخلاق، اظهار کرد: اخلاق جمع خلق، در لغت به معنی سجیه و سرشت و در اصطلاح، مجموعه صفات پایدار نفسانی است که منجر به سر زدن اعمالی از انسان بدون تفکر و بصورت غیرارادی می شود.

وی با بیان مثالی در این خصوص، تصریح کرد: فردی که سال هاست رانندگی می ‎ کند و در این امر زبده شده، گاه حتی بدون تفکر و به صورت غیرارادی نیز قادر است به رانندگی بپردازد زیرا این فعل در ذهن او نهادینه شده است.

حجت‎ الاسلام مختاری با بیان اینکه اگر عملی یک بار از انسان سربزند، نمی توان آن را خلق و صفت نفسانی به حساب آورد، افزود: مثلا کسی که یک بار صدقه ای بپردازد را در مقایسه با فردی که این عمل را روزانه انجام می دهد، نمی توان انسان بخشنده ای به حساب آورد.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه در مکتب غرب نیز اخلاق تبیین و گونه های خاص خود را دارد، افزود: اخلاق در دیدگاه غربی ها، از جمله اخلاق ارسطویی، بیشتر بر رفتار ظاهری تمرکز دارد، حال آنکه در مکتب اسلام اخلاق متمرکز بر باور و درون انسان است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دین راهنمای اخلاق است

دین راهنمای اخلاق است