مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 بهمن 1397 ساعت 03:362019-02-18سياسي

یادداشت/ تبریزی ها با چه سکانسی قیام کردند


تاریخ معاصر آذربایجان، در کمتر از یک قرن دو نقش عمده در تحولات ایران ایفا کرده است؛ قیام مردم تبریز در دوره استبداد صغیر و شکست محمدعلی شاه و قیام 29 بهمن 56 علیه محمدرضا شاه که هر دو تأثیر شگرفی در روند تاریخ معاصر ایران به جا گذاشته است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از تبریز، در واقع به عقیده تحلیلگران این حوزه حرکت های سیاسی ـ مذهبی مردم شهر تبریز در طول تاریخ نهضت امام خمینی (ره) از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است که تبلور عینی آن قیام 29 بهمن در سال 56 است که این اربعین سرسلسله اربعین های مختلف و نهاتاً منجر به شکل گیری قیام های انقلاب شد.

از این رو قیام 29 بهمن تبریز نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی ایران است.

این قیام حلقه ارتباط قیام مردم قم و قیام حماسه آفرینان یزد و جهرم است که در چهلم شهدای قیام خونین طلاب قم، شهر تبریز به طور ناگهانی و غیرمنتظره ضربه ای بر سلطنت 50 ساله پهلوی وارد ساخت و در بررسی مسیر حوادث منجر به پیروزی انقلاب اسلامی، قیام 29 بهمن تبریز اولین حلقه زنجیره ای بود که قیام 19 دی قم را به قیام های پی در پی ایران زمین متصل نمود.

با این وجود، بسیاری از اندیشمندان و متفکران حوزه سیاسی و مذهبی بر این باورند که عامل مذهب از قوی ترین و اصلی ترین عواملی است که در پیدایش و پیروزی انقلاب اسلامی نقش به سزایی داشته است و در ای


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یادداشت/ تبریزی ها با چه سکانسی قیام کردند

یادداشت/ تبریزی ها با چه سکانسی قیام کردند