مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 3 بهمن 1397 ساعت 09:552019-01-23دانش

ساخت نانوحسگرهای بومی برای تشخیص گاز متان


پژوهشگران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت حسگرهای مبتنی بر فناوری نانو برای شناسایی مقادیر اندک گاز متان در هوا را توسعه دادند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، دکتر شیوا نوازنی، دانش آموخته مقطع دکتری مهندسی مواد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، با اشاره به حوادث ناشی از نشت گاز گفت: فجایعی نظیر آتش سوزی در خطوط انتقال گاز بین ایران و ترکیه و همچنین موارد بسیاری که در خطوط انتقال گاز داخلی نظیر گچساران، گناوه، زاهدان، شوش، سرخس، قم و تهران رخ داده، منجر به خسارات مالی و جانی بسیار برای کشور شده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر طبق گزارش ها، حوادثی نظیر نشت گاز متان در معدن ذغال سنگ آزادشهر، ناشی از نبود حسگر شناسایی گاز متان بوده است؛ از این رو نظارت و کنترل بر حضور گاز متان در محیط هم از حیث زیست محیطی و هم از حیث ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است که می توان با تولید یک حسگر دقیق به این مهم دست یافت.

وی در عین حال به عیوب حسگرهای رایج اشاره کرد و ادامه داد: در حسگرهای تشخیص گاز متان لایه ای از اکسید قلع به عنوان یکی از بخش های اصلی حسگر مورد استفاده قرار می گیرد که این حسگرها با یک مشکل اساسی کاهش شدید حساسیت حسگر با کاهش دما مواجه است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ساخت نانوحسگرهای بومی برای تشخیص گاز متان

ساخت نانوحسگرهای بومی برای تشخیص گاز متان