مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 25 آذر 1397 ساعت 16:152018-12-16دانش

هدایت نور در مقیاس نانو با ابداع دستگاه جدید


دانشمندان با استفاده از دستگاه هادی نور نانویی ابداعی خود موفق به ثبت رکوردهای جدیدی در کنترل ذرات اتمی گیر افتاده شدند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از فیز، در فیزیک کوانتومی که شاخه ای از علم مربوط به همه ذرات اتمی و زیر اتمی است، طراحی روش هایی برای کنترل سرعت و حرکت ذرات یک کار همیشگی است.

نوآوری هایی مانند ابداع دستگاه هایی که به میزان قابل توجهی سرعت آنها را افزایش می دهند، به پیشرفت تحقیق و توسعه در زمینه مکانیک نوری(optomechanics) کمک می کند و روند کلی آن را اصلاح می کند.

در حال حاضر تیمی از محققان دانشگاه فناوری دلفت (Delft) هلند و دانشگاه وین اتریش روش جدیدی برای کنترل و اندازه گیری نانوذراتی که در یک پرتو لیزر به دام افتاده اند، ابداع کرده اند و نتایج مطلوبی را در شرایط با حساسیت بالا به دست آورده اند.

اگر چه این نخستین بار نیست که دستکاری اتم های به دام افتاده انجام می شود، اما یکی از اولین بارهایی است که دانشمندان قادر به تولید نتایج مطلوب و غلبه بر چالش های کلاسیک آن هستند.

برای انجام این کار، از یک روش ضبط اپتیکال، شامل یک حفره کریستال فوتونی استفاده شده است که یک دستگاه نانومقیاس است و با پرتو لیزری بسیار متمرکز کار می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هدایت نور در مقیاس نانو با ابداع دستگاه جدید

هدایت نور در مقیاس نانو با ابداع دستگاه جدید