مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 18 آذر 1397 ساعت 04:252018-12-09اجتماعي

تصاویری از زندگی 1500 سال پیش در یزد + تصاویر


سنگ ‎ نگاره ‎‎ های کوه ارنان مربوط به 1500 سال قبل از میلاد مسیح تنها یکی از جاذبه های دیدنی باغشهر تاریخی مهریز است که مورد توجه باستان ‎‎شناسان و گردشگران زیادی قرار دارد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، مهریز تنها باغ ‎ شهر تاریخی استان یزد است که در 30 کیلومتری مرکز این استان واقع شده و با توجه به جاذبه های فراوان یکی از شهرهای دیدنی استان به شمار می رود.

یکی از دیدنی ‎‎ های این شهرستان سنگ ‎ نگارهای کهنی است که با توجه به بررسی ‏های باستان‏‎شناسی، تاریخچه و قدمت آنها که مربوط به قدیمی ترین نقوش آنهاست احتمالاً به عصر آهن یعنی 1500 سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد.

قدمت جدیدترین این سنگ‏‎نگاره ها که با خطوط اسلامی همراه است به سال 713 هجری قمری باز می گردد و بنا به اظهارات باستان ‎شناسان، این نقوش به نوعی هنر تفننی و سرگرم کننده برای چوپانان و شکارچیان به هنگام گذر یا اقامت فصلی در این منطقه مربوط می شود.

این سنگ ‎نگار‏ه ها در دامنه ‎کوه ارنان در مجاورت روستایی به همین نام است که به فاصله 100 کیلومتری جنوب شرقی یزد و در دشت گسترده بهادران به صورت کوهی منفرد قرار دارد.

سنگ های این کوه از جنس آهکی و گچی و از رسوبات نئوژن دوران سوم زمین‏ شناسی است و در قرون اخیر نیز عارضه زلزله در منطقه گزارش نشده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تصاویری از زندگی 1500 سال پیش در یزد + تصاویر

تصاویری از زندگی 1500 سال پیش در یزد + تصاویر