مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 27 آبان 1397 ساعت 00:402018-11-17فرهنگي

مثل برج پیزا کج شده +عکس


سرپرست پایگاه میراث فرهنگی مجموعه تاریخی بسطام و خرقان با اشاره به کج شدن مناره سلجوقی شهر بسطام گفت: انحراف ایجاد شده در بنا مربوط به چند سال اخیر نیست و به نظر می رسد که این انحراف ایجادشده به مرور و از گذشته های دور شروع شده است.

- حامد عادل در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به واکاوی و بررسی عکس های قدیمی این بنای ارزشمند تاریخی اظهار کرد: بررسی این عکس ها گویای این است که برخی از ترک های عمیق به وجود آمده در بنا به دوره قاجار بر می گردد.

اگرچه به نظر می رسد که این روند به مرور ادامه داشته و در دوره های بعدی ترک های دیگری در منار به وجود آمده است.

وی با اشاره به نصب داربست هایی در این بنا خاطرنشان کرد: نصب این داربست ها به اواخر دوره پهلوی بر می گردد که احتمالا با هدف حفاظت موقت و به منظور جلوگیری از انحراف و آسیب بیشتر بنا، نصب شده باشد.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی مجموعه تاریخی بسطام در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص نتایج بررسی های انجام شده در خصوص چرایی انحراف ایجاد شده در این بنا گفت: بررسی ها و مطالعات ما در سه فاز بررسی ژئوتکنیک بنا که تمرکز آن بر بستر و خاک محدوده بنا استوار است و همچنین فعالیت های آزمایشگاهی که با نمونه برداری از ملات و آجرها انجام شده، مطالعه فتوگرامتری و آنالیز ارتعاش صورت گرفته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مثل برج پیزا کج شده +عکس

مثل برج پیزا کج شده +عکس