مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 30 مهر 1397 ساعت 08:352018-10-22بين الملل

خاشقجی؛ پروژه ای آمریکایی ، ترکی، قطری و سعودی


یک استاد دانشگاه به ارائه تحلیلی در مورد کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی پرداخت و گفت: ترکیه مساله خاشقجی را پیگیری می کند زیرا در پی تسلط بر خاورمیانه و آسیای میانه است.

- ابراهیم فیاض در گفت وگو با ایسنا با ارائه تحلیلی از پرونده خاشقجی روزنامه نگار سعودی گفت: نکته بسیار مهم در این موضوع جنگ میان خاورمیانه شمالی و جنوبی است که از مدت ها قبل شروع شده و ریشه تاریخی دارد.

در واقع خاورمیانه شمالی به رهبری ترکیه و خاورمیانه جنوبی به رهبری عربستان هستند که هر دو در جهت رقابت درون گرایی عالم اهل سنت تلاش می کنند.

وی افزود: ترکیه تلاش می کند که در میان کشورهای ترک زبان خود را به عنوان محور معرفی کند.

از سوی دیگر در جهان عرب کشور مصر هم به این فکر است که با عربستان روابط خوبی داشته باشد یا با ترکیه، گرچه مصر به احتمال زیاد با توجه به اینکه اخوان المسلمین به ترکیه گرایش بیشتری دارد، به ترکیه تمایل خواهد داشت.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: مسائلی هم که در سوریه به وجود آمده بود عملا نه فقط حضور ایران و روسیه، بلکه نبردی بین عربستان و ترکیه هم وجود داشت و با توجه به اینکه ترکیه محور مذاکرات واقع شد عملا عربستان در این قضیه شکست خورد و طبیعتا در پی چنین اتفاقاتی کشوری که شکست می خورد از درون دچار اختلال می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خاشقجی؛ پروژه ای آمریکایی ، ترکی، قطری و سعودی

خاشقجی؛ پروژه ای آمریکایی ، ترکی، قطری و سعودی